Sabtu, 27 Ogos 2011

Gene Vienna,Harlequin dan Dilute

Apakah gene Vienna (Sport),Harlequin dan Dilute? -
Contoh Vienna(Sport)

  Gen (vienna)  boleh hadir jika ada bermata biru putih  dalam keturunan arnab itu. Ia adalah sesuatu yang perlu diberitahu kepada orang membeli arnab dalam kes mereka tidak mahu hadir gen tersebut.
Contoh Harlequin(Tri-Colored)

Gen Harlequin adalah 'solid' versi tiga warna. Gen
Harlequin adalah lazim dalam Lionheads yang diimport ke Amerika Syarikat. Warna ini adalah ok jika itu adalah apa yang anda mahu. Tetapi seperti BEW ia boleh benar-benar mengkucar-kacirkan keadaan warna anda jika anda cuba untuk menghasilkan warna solid  yang tetap. Jika anda mempunyainya anda, sila ambil perhatian dan cuba untuk mengawal semasa anda menghasilkannya keatas kumpulan arnab anda. Sila sentiasa membiarkan pembeli anda tahu jika arnab anda mempunyai gene Harlequin.
Contoh Dilute(Warna Cair)
 
Gen Dilute yang diperlukan untuk menghasilkan anak-anak 'biru' dan lain-lain warna 'biru'. Ini adalah satu lagi perkara keutamaan dan perlu diambil perhatian kepada pembeli. Bergantung kepada program pembiakan anda, anda akan perlu untuk menentukan sama ada anda mahu bekerja pada warna cair. Jika tidak, ia adalah yang terbaik untuk mengelakkan gen ini untuk membangunkan warna anda yang lain.