Ahad, 18 September 2011

Asas disebalik warna genetik


 
Self Pattern Rabbit

 Pengenalan :



 Pemikiran tentang genetik dan kaitannya dengan warna boleh menjadi sesuatu yang membingungkan, tetapi ia tidak perlu. Mempunyai pemahaman asas kaedah-kaedah warna umum boleh membuka program pembiakan kepada variasi yang tidak terhad untuk menghasilkan baka arnab yang terbaik. Ia membolehkan anda untuk "melanggar peraturan konvensional" Oleh itu, melihat lebih pada jenis dan kurang dengan variasi warna.
Beberapa perkara yang perlu diingat: apabila melihat arnab ada warna yang anda lihat, dan  warna   berbeza yang anda tidak nampak. Malah, setiap arnab sebenarnya dua warna! Warna-warna yang anda lihat adalah dominan, warna yang anda tidak nampak ( dipanggil "hidden") adalah resesif(kurang mendominasi). Genetik warna adalah sama  kepada setiap baka . Sebagai contoh rentetan warna untuk Siamese Sable Netherland Dwarf   sama untuk Standard Rex atau mana-mana arnab yang berwarna Siamese Sable. Kini dengan maklumat yang terdapat dalam minda kita sambung semula.

Dominan / resesif :


Saya fikir saya akan membincangkan satu cara saya menerangkan dominan / resesif untuk penternak baru, dalam hal  corak Agouti, Tan, dan Self . Teruskan bersama saya, anda mungkin terkejut bagaimana  mudahnya!
Self Pattern rabbit
Agouti rabbit
Tan rabbit


Saya akan menggunakan "orang" untuk mewakili setiap pola-pola warna ini. Ingatlah bahawa Agouti, Tan, dan Self bukan dikelaskan sebagai warna tetapi corak warna. Sebagai contoh, bagi mereka yang menjahit anda mempunyai corak anda di hadapan anda dan kemudian meletakkan bahan berwarna mengikut corak.

Mula-mula kita ada orang besar, dia akan mewakili corak Agouti. Kemudian, kita mempunyai orang yang bersaiz sederhana, dia akan mewakili corak Tan. Akhir sekali, kita mempunyai orang yang kurus yang mewakili corak Self. Okay ingat, Agouti = besar, medium = Tan, dan kurus = Self.

Jika kita mempunyai orang yang besar (Agouti) berdiri di hadapan kita, kita tidak akan tahu siapa yang bersembunyi di belakangnya. Ia dengan mudah boleh menjadi orang yang sederhana (Tan) atau orang kurus (Self) atau orang besar(Agouti) juga . 

Kita tidak tahu yang yang mana satu; kita hanya tahu bahawa kerana orang ini adalah besar, dia boleh dengan mudah menyembunyikan seseorang yang sama atau lebih kecil. Tetapi bagaimana jika kita mempunyai orang yang sederhana yang berdiri di situ? Orang besar tidak boleh bersembunyi di belakangnya, kan? Maksudnya corak Tan tidak boleh menyembunyikan corak Agouti. Orang sederhana ini hanya dapat mempunyai orang sederhana yang lain bersembunyi di belakangnya, atau orang kurus. 
Jadi arnab Tan anda boleh sama ada mempunyai lain Tan atau corak Self tersembunyi. Bagaimana pula dengan orang yang kurus? Siapa yang boleh bersembunyi di belakangnya? Tiada orang lain tetapi orang  yang kurus! Jika orang yang sederhana atau besar cuba bersembunyi di sebaliknya yang kurus  ia  tidak berlaku dan tidak boleh berlaku. Kurus (Self) tidak boleh menyembunyikan besar (Agouti) atau sederhana (Tan). Ada paham?

Soal Pembiakan:


Salah satu soalan yang paling biasa ditanya adalah "warna apa yang saya boleh biakkan arnab baru saya?" Jawapan saya sangat asas ini adalah seperti berikut: umumnya  disyorkan tidak membiak Agouti dengan AOV (Pointed White) atau kepada mana-mana arnab "Shaded", termasuk Siamese Sable Marten dan Smoke Pearl Marten kerana ini adalah kedua-duanya "Shaded Tan ". Black dan Blue  Otter dan Silver Marten boleh dibiakkan dengan Agouti.
 
Haiwan corak Tan tidak perlu dibiakkan bersama AOV (Pointed White). Kecuali Point Sable Tort, Blue Tort, dan Dilute Point Sable Saya selesa membiakan dengan semua jenis Shaded kepada Tan. Semua Shaded boleh dibiak bersama-sama. Saya suka arnab yang Black  atau Blue, kerana saya  akan biakkan Corak ini dengan mana-mana corak sekalipun .  Mengapa saya membuat pengecualian untuk Tort? Kerana Tort genetik bukan arnab Shaded. Pasti, ia kelihatan Shaded, bagaimanapun Shading dihasilkan oleh pola warna yang berbeza dan genetik haiwan Full color. Walaupun Point Sable dan Dilute Sable Point (sebelum ini dirujuk sebagai  Blue Cream) adalah haiwan genetik Shaded, mereka juga mempunyai ini Pola warna tertentu sebagai Tort, yang menghadkan pewarna Black arnab.  

Saya tidak mencadangkan pembiakan Point tort atau Sable untuk haiwan corak Tan anda kecuali anda dapat mengenal pasti kesan-kesan yang mungkin timbul.Terdapat pengecualian dibuat kepada perenggan yang sebelumnya. Sebagai contoh perasaan saya yang black atau blue boleh pergi dengan apa-apa tidak akan menjadi betul jika black menyembunyikan AOV. Membiakan Black ini dengan Agouti akan memberikan anda beberapa Agouti corak AOV (tidak diiktiraf oleh ARBA), atau pembiakan kepada Tan akan memberikan anda Tan corak AOV (sekali lagi, tidak diiktiraf). Jika Black anda telah menyembunyikan pola Shading maka pembiakan dengan Agouti juga akan menghasilkan warna yang tidak diiktiraf. Begitu juga dengan pembiakan Black Otter dengan Agouti: jika Black Otter menyembunyikan arnab Shade maka anda akan mendapat warna yang tidak diiktiraf.Dengan ini, jangan biarkan kemungkinan arnab tidak diiktiraf dalam Litter menyusahkan anda terlalu banyak.  

Terlalu banyak orang menghadkan pembiakan mereka semata-mata untuk pasangan yang dijamin menghasilkan seluruh Litter  haiwan yang diiktiraf. Malangnya, ini juga bermakna mereka mengehadkan potensi mereka untuk mencapai jenis yang terbaik daripada kumpulan mereka.Kaedah-kaedah Ruby Eyed White: REW anda tidak boleh (memang  tidak boleh berlaku) membawa (menyorokkan warna) Pointed  White atau Shaded - tidak kira berapa kali yang anda lihat ini terhadap Pedigree. Walau bagaimanapun, REW yang boleh membawa (menyorokkan) Agouti atau corak Tan. Untuk sebab ini, anda harus  berhati-hati dengan pembiakan REW. Ia tidak akan jadi dengan baik jika anda biakkan REW anda dengan Smoke Pearl  yang indah anda hanya dapat  Litter Shaded Agoutis ! Ini adalah satu contoh mengapa anda perlu berusaha untuk Memahami beberapa peraturan warna asas dan warna apa yang boleh sembunyikan warna apa. REW juga boleh membawa pola warnaTort / Sable Point .

Mempunyai kefahaman yang baik mengenai warna genetik boleh membuka seluruh dunia baru pembiakan untuk anda. Ia akan mengurangkan sekatan apabila pembiakan untuk jenis. Jika anda memahami apa warna dan corak arnab anda bersembunyi, maka anda boleh merasa lebih bebas dalam memilih pasangan pembiakan anda. Saya telah dikenali untuk melakukan pembiakan gila, tetapi saya melakukan ini dengan kesedaran apa yang harus saya lihat di dalam kotak sarang(anak yang bakal lahir). Memahami bagaimana warna terjadi bersama-sama boleh membenarkan anda untuk pilih untuk jenis, bukan  meninggalkan jenis arnab berwarna Cantik  hanya kerana ia tidak di iktiraf.


Tulisan Lisa Smith (President of the National Jersey Wolly Rabbit Club di America Syarikat)

*Diterjemah dan olahan semula oleh BKJ


Diharapkan selepas ini kita akan dapat menghasil warna dan corak-corak yang berkualiti,sama la kita usahakan ye...