Sabtu, 8 Oktober 2011

Bahaya penggunaan Serbuk kayu pine dan cedar pada arnab


Penggunaan pine dan cedar sebagai litter/bedding untuk arnab rumah harus dielakkan. Lain-lain litters unggul, seperti suratkhabar kitar semula dan serbuk kayu Aspen boleh didapati dan anda perlu memberitahu pembeli berpotensi dan orang-orang yang sudah mempunyai arnab ini alternatif yang lebih
selamat. Terdapat dua kebimbangan utama dengan penggunaan serbuk kayu cedar dan pine  . Yang pertama adalah perubahan-perubahan yang didokumenkan dalam alat khusus hati, yang dipanggil enzim, yang boleh mengubah keupayaan arnab anda untuk menangani ubat pelali standard doktor haiwan akan digunakan dalam rawatan haiwan kesayangan anda. Yang kedua ialah ciri ciri risiko kanser yang agak lemah.

Apabila anda membuka bekas  serbuk kayu pine atau  cedar, anda akan serta merta bau "aromatik" . Bau itulah yang menjadi punca masalah. Bau itu dari bahan kimia semula jadi merbahaya dalam kayu yang dikenali sebagai fenol(Phenols dalam english). Oleh itu, satu kaedah pengesanan terbaik anda untuk menentukan beg yang tidak diketahui serbuk kayunya adalah hidung anda sendiri! Ini bau, dan fenol yang yang tidak dijumpai dalam jumlah yang sama dalam serbuk kayu Hardwood, demikian serbuk kayu hardwood, Aspen menjadi salah satu yang paling biasa, dianggap serbuk kayu  lebih selamat bahan dan boleh disyorkan untuk arnab dan lain-lain haiwan kecil .


 Fenol dalam serbuk kayu (pine dan cedar) softwood menyebabkan perubahan dalam enzim hati. Hati arnab anda cuba untuk membuang fenol dengan menghasilkan lebih enzim tertentu yang memusnahkan bahan kimia ini, ini adalah sebahagian semulajadi anda dan pertahanan arnab anda terhadap toksin persekitaran. Badan kita sentiasa menghasilkan agen pelinding tetap tahap yang rendah-, masalah berlaku apabila pendedahan berterusan kepada fenol pine menyebabkan arnab untuk menghasilkan kuantiti yang lebih tinggi. 

Ciri-ciri yang paling berpotensi masalah yang paling menyusahkan adalah bahawa enzim ini juga digunakan untuk menghilangkan kesan ubat pelali. Ingat bahawa menghilangkan kesan ubat pelali  adalah penting sebagaimana menggunakannya;kita hendak  ubat pelali untuk mempunyai  kesan yang dikehendaki dan kemudian hilang apabila kita tidak lagi perlukannya , jadi mengetahui dengan tepat berapa lama ubat pelali tersebut akan memberi kesan adalah  sebahagian penting tindakan setiap penggunaan ubat pelali,. Jika enzim ini adalah tinggi, maka masa ubat pelali akan berada di dalam badan dan mempunyai kesan yang dikehendaki adalah lebih kurang daripada yang diramalkan.

Antara ubat yang terjejas xylazine dan ketamin, yang merupakan suntikan pelalian paling selalu diguna. Lain-lain ubat pelali penting termasuk deksametason, teofilin dan semua ubat penahan sakit opioid, seperti butorphanol, yang biasanya digunakan untuk arnab . Di dalam rodensia, sebagai contoh, pendedahan berterusan kepada serbuk kayu yang mengandungi fenol-mengurangkan keberkesanan ubat yang lebih besar yang 40%.

Ini adalah bantahan utama kepada serbuk kayu softwood. Kita sebagai penjaga sentiasa terhad dalam apa ubat yang selamat, kita boleh gunakan pada arnab, dan mengurangkan keselamatan mereka dengan menjadikan mereka tidak boleh dijangka harus dielakkan jika boleh.
Softwood shaving ni majoriti yang ade jual dekat petshop dekat dengan korang,yang berbau wangi tu.
Hardwood shaving susah nak cari kat malaysia ,selalunya cuma ada jual kat Premium Petshop sahaja.Sebab Hardwood shaving mahal  berbanding softwood shaving.
Nak  kesihatan elok dan tak nak  arnab atau binatang kecik mcm hamster,gerbil,chincilla or guinea pig  kena penyakit jangka panjang kena la pakai hardwood shaving..nak yang terbaik ,$$$ kena keluar lebih la skit,nak senang pakai suratkhabar lame,abis cite.