Sabtu, 1 Oktober 2011

Rabbit Tonic Immobility (kekakuan)

Adakah anda pernah memegang arnab anda di tangan anda sama seperti anda akan memegang bayi, dan fikir dia akan terus tertidur  dalam posisi tersebut? Ini adalah sebenarnya apa yang banyak orang biasa dengan arnab menggambarkan sebagai "trancing" arnab.

Terdapat beberapa teori tentang apa yang sebenarnya berlaku apabila anda memegang haiwan yang tertentu dalam kedudukan yang tertentu. Kesusasteraan sejak lebih daripada tiga abad dan telah dipanggil banyak perkara, tetapi penyiasat semasa memilih untuk menggunakan istilah yang lebih neutral dan deskriptif "tonic immobility" sebagai cara untuk menggambarkan keadaan ini (Gallup 1974). Terdapat pelbagai kajian yang berkaitan dengan fenomena ini yang mengkaji tingkah laku, ekologi, kimia, neurologi, dan aspek-aspek genetik. Ia juga harus diperhatikan bahawa banyak spesies haiwan yang berbeza telah dikaji, termasuk ayam, guinea pigs, cicak, tikus, arnab, jerung, dan banyak lagi.


Tonic immobility (TI) adalah ditakrifkan sebagai keadaan "di mana haiwan akan menjadi kaku apabila berhadapan  dengan bahaya" (Overeem 2002). Satu lagi set pengarang (Leite-Panissi 2002) mentakrifkan TI sebagai mekanisme pertahanan naluri "yang disifatkan sebagai ketidakaktifan fizikal dan kekurangan  responsif relatif  kepada rangsangan luar." Apabila berhadapan dengan pemangsa, haiwan mangsa mengeluarkan respons TI sebagai jalan terakhir untuk meningkatkan peluang untuk hidup. Menurut literatur, penggunaan TI semasa konfrontasi meningkatkan peluang untuk hidup haiwan mangsa sebanyak 50%. Ia menjelaskan bahawa selagi mangsa terus bergerak pemangsa tersebut akan terus menyerang. Setelah mangsa kelihatan mati, pemangsa boleh hilang minat.


Begitu juga, Misslin (2003) menerangkan TI sebagai salah satu respon segera terhadap ketakutan. Takut ditakrifkan sebagai sistem pertahanan fungsi tingkah laku yang naluri asas untuk hidup individu dan spesies. Ia berfungsi untuk melindungi individu dari mengekang dan / atau situasi berbahaya, terutama dari pemangsa. Leite-Panissi (2002) mencatatkan bahawa ketakutan adalah pencetus dalam bahagian otak yang dipanggil amygdala untuk memperlihatkan cetusan TI. Walau bagaimanapun, jika ada sesuatu yang menyekat amygdala, tingkah laku TI boleh terhalang.


Selain ancaman ketakutan atau bahaya, tonic immobility boleh didorong dengan menyekat pergerakan binatang. Dalam arnab, TI didorong dengan membaringkan arnab ke belakang dan menghalang ia dari bergerak. Satu artikel (Porro 1987) seolah-olah mencadangkan bahawa sekatan fizikal boleh menyebabkan reaksi tekanan dalam beberapa haiwan, dan ia disertai dengan analgesia dan pengaktifan sistem dalaman badan untuk melepaskan endorfin untuk melegakan kesakitan. Para penyelidik telah menunjukkan bahawa ia boleh menghasilkan TI ketika arnab sedang  sakit. Electroencephalogram (EEG) bacaan menunjukkan aktiviti yang tidak banyak berbeza daripada yang diperhatikan dalam haiwan yang bebas daripada kesakitan. 


TI juga telah digambarkan sebagai satu bentuk hipnosis, iaitu, didefinisikan sebagai keadaan kaku sementara yang boleh didorong dengan meletakkan haiwan secara terbaring dan mencegah dari bergerak sehingga ia sepenuhnya santai (Carli 1974). Penyelidikan ini mengkaji  tekanan darah dan kadar degupan jantung arnab semasa pelbagai peringkat hipnosis. 1) Hasil kajian menunjukkan bahawa apabila manipulasi awal sebelum hipnosis berlaku (seperti menangkap arnab dan perjuangan berikutnya), tekanan darah dan kadar jantung arnab menunjukkan siri turun naik. 2) Apabila arnab itu diletakkan secara terbaring,  tekanan darah  dan kadar denyutan jantung  naik agak tinggi, dengan kadar tertinggi yang berlaku di saat awal hipnosis. 3) Dalam keadaan hipnosis sebenar, tekanan darah dan kadar tekanan jantung tidak banyak berbeza daripada keadaan kawalan normal, yang digambarkan sebagai "quiet wakefulness " haiwan. 4) Dalam keadaan-keadaan hipnosis yang lebih lama , tekanan darah dan kadar tekanan jantung secara beransur-ansur menjadi perlahan. 5) Apabila hipnosis berakhir, dan arnab itu dikembalikan kepada kedudukan tegak, terdapat peningkatan sementara tekanan darah, yang disertai dengan kadar tekanan jantung yg perlahan pada waktu tertentu .


BKJ : Ade sesetengah penyelidik mengatakan kalo selalu "Trance"kan arnab tak elok(tp tak tentu betul gak mcm beri arnab mkn kangkung,kalo tanye kat VET dorang kate takpe,bile tanye pembiak sesetengah kata kangkung buat arnab cirit..Vetenarian cume Teori,Pembiak lebih Praktikal sbb dorang memang bela arnab),tp terpulanglah pd tuan punya arnab sbb trancing arnab ni  kadang-kadang useful gak terutama waktu nak buang kuku arnab..tp ingat,tak semua arnab bole di"trance"kan,hanya sesetengah je dan ade yg senang untuk di"trance" ade yang susah skit..kat bawah ni cara nak trance arnab ..


Ramai orang terkejut melihat arnab dalam kedudukan yang ditunjukkan dalam gambar. Walau bagaimanapun, dengan latihan, kebanyakan pemilik arnab boleh mendapatkan arnab mereka sendiri untuk menjadi kaku tidak bergerak. Ini boleh menjadi sangat berguna apabila: (1) Memotong Kuku (2) Penilaian kesihatan arnab anda (3) check up doktor haiwan anda (4) merapatkan hubungan dengan arnab anda.

Terdapat dua pendekatan - beberapa arnab lebih suka berbaring  rata ke lantai dan lain-lain lebih suka berada di sudut peha anda (duduk antara dua sujud atau menegakkan  kedua belah kaki di lantai rapat-rapat). Ambil ia perlahan-lahan. Ia adalah disyorkan bahawa anda melakukan ini di lantai  kerana kemungkinan kecederaan dari jatuhan jika arnab anda melompat bebas daripada pegangan anda.

Pertama, lihat bagaimana arnab anda bertindak balas jika diletakkan secara terbaring. Ini mungkin mengambil masa - anggap ia satu kejayaan jika mereka kakuuntuk beberapa saat sebelum bergerak semula. Lakukan ini beberapa kali sehari.Buat arnab anda biasa untuk dipegang. Sebaik sahaja mereka kaku, cuba mengalihkan tangan anda daripada memegang mereka perlahan-lahan. Sekali lagi, ini hanya boleh berlaku selama beberapa saat pada mulanya.




Seterusnya, perlahan-lahan menyentuh kaki mereka supaya mereka terus untuk berehat dan tidak stress. Bercakap dengan lembut dan perlahan-lahan untuk meyakinkan mereka. Gosok kepala dan telinga mereka. Sesetengah pemilik meletakkan tuala kecil pada mata arnab mereka supaya mereka bertenang jika mereka menjadi terlalu gelisah pada permulaannya sesi "trance" . Anda ingin arnab anda untuk mencapai tahap  relaks sepenuhnya - mata biasanya tertutup dalam tempoh kekakuan ini.Selamat berjaya!

BKJ: from personal experience ak ade arnab yg bile korang pegang die terbaring mcm bayi ,arnab tu trus trance ...bole jugak gosok hidung dengan bawah dagu die serentak lembut-lembut sambil terbalikkan dia kat peha korang slow-slow..again!,bukan semua arnab bole di"trance" ,tp jgn takut untuk mencuba kat arnab korang..berguna.