Sabtu, 8 Oktober 2011

Sejarah Netherland Dwarf

(Credit to JLHoover)


Asal-usul  Netherland Dwarf 'pergi kembali ke permulaan tahun 1880 di England. Beberapa anak arnab Dutch mempunyai mutasi, kit berwarna putih dengan mata merah, badan pendek padat  yang serupa dengan Dutch, dan lapisan kot lembut. Mereka diberi nama "Poli
sh". Mutasi ini telah dapat menghasilkan semula dan melalui pembiakan selaras teliti  lebih arnab putih yang bermata merah muncul.

Generasi baru pertama kali dipamerkan pada tahun 1884 di Hull, England dan telah dieksport ke Jerman.Ketibaan mereka di Jerman membawa kegembiraan besar dan standard telah dicipta yang sama dengan standard Dwarf semasa . Arnab putih yang telah dikacuk dengan arnab liar yang kecil untuk memperbaiki jenis yang juga membuatkan  arnab berwarna agouti terjadi. Generasi yang seterusnya dalam warna hitam dan akhirnya putih yang muncul semula. Encik Otto Lippolt telah diberikan kredit untuk menyempurnakan baka, yang kini dikenali sebagai "Hermelin". Mereka menjadi sangat popular di Jerman dan ada yang dieksport ke Belanda.Sehingga 1930-an  pilihan warna  adalah terhad kepada putih bermata biru(BEW) dan putih bermata Merah(REW).

Pada masa ini,fancier Dutch Jan Meyering dan beberapa rakannya  yang rapat mula mengacukkan REWs dengan baka lain untuk mendapatkan Dwarf berwarna yang berbeza. Selepas beberapa tahun  pembiakan Dwarf yang teliti  muncul warna yang menyerupai haiwan sekarang dan diberi standard pada tahun 1940.Selepas perang dunia kedua, Netherland Dwarf tiba di England. Beberapa fanciers English Rex melawat Belanda untuk membantu  fancier Dutch, yang  rabbitries telah   tiada atau berkurangan disebabkan penjajahan Jerman. Ini adalah pada tahun 1947 dan orang inggeris kali pertama melihat dan jatuh cinta dengan Dwarf di pameran di Amsterdam. Mereka mahu membawa balik sedikit Dwarf , namun ketika ini hanya 17 ekor Dwarf terselamat dari penjajahan Jerman.

Akhirnya pada tahun 1949 Joyce Naylor dan beberapa fanciers yang lain telah dapat memiliki 9 "permata berharga"(netherland dwarf) ini. Pada 13 Oktober, 1949 fanciers ini membentuk Kelab Netherland Dwarf di England. Populariti berkembang dengan cepat dan pada tahun 1950, British Council Rabbit memberi mereka pengiktirafan rasmi. Sebanyak 18 arnab telah dimasukkan ke dalam pertunjukkan Dwarf pertama mereka di New Malden di Surrey.

Dan itulah dia sejarah asal usul kewujudan Netherland Dwarf.


Dank für das Lesen jeder!!